PALESTRA

Universidade Federal do Pará

Palestra: Dia 16/07/2015 das 09:45 às 10:50 – Sala H - 301

Human-Centric Multimedia Networking

Abstract: The transmission of multimedia content will represent up to 90% of all Internet traffic in a few years, where it will be mainly accessed over wireless networks. However, this new wireless multimedia era requires instantaneous adaptation of multimedia content and the network resources according to user's preferences, experiences, or interests. In this context, human-centric multimedia networking (HCMN) appears as a promising model for next generation of wireless multimedia networks. In such scenarios, users will produce, share, and consume video flows ubiquitously, ranging from entertaining to real-time video flows about natural disasters or surveillance. Although, optimizations in HCMN scenarios must consider issues related to the network, the video characteristics, and, especially, human's preferences or the human's visual system. In this way, HCMN systems place the human's experience in the centre of mobile video services, protocols, and applications, where the video transmission process must be done and optimized in real-time according to the human's perceptions, content's characteristics, and context-awareness. This talk will introduce the basic concepts for the video transmission in HCMN systems and discuss the main requirements for sharing video content, including Quality of Experience (QoE)-based solutions for handover, routing, and error correction.

Biografia: Eduardo Cerqueira obteve doutorado em Engenharia Informática pela Universidade de Coimbra (2008) e pós-doutorado em Engenharia Informática pela Universidade de Coimbra (2009) e em Ciência da Computação pela Universidade da Califórnia em Los Angeles (2013). Foi Professor Auxiliar Convidado da Faculdade de Engenharia Informática da Universidade de Coimbra até 2009 e atualmente é Professor Adjunto IV do Departamento de Engenharia da Computação da Universidade Federal do Pará. Eduardo possui 4 patentes com registro internacional e mais de 130 artigos em conferências, workshops e periódicos nacionais e internacionais. Participa ativamente como presidente, editor convidado, vice-presidente, membro comitê do programa e revisor de conferências, workshops e periódicos nacionais e internacionais. Seus interesses são: Mobilidade, Multimídia, Redes Ubíquas e Pervasivas, Redes Definidas por Software.